Popis simulace pražského metra - stará souprava
1. Nároky na hardware
Simulace ve virtuální realitě je velmi náročná na rychlost počítače, proto doporučená minimální konfigurace je Pentium II 300 MHz, 32 MB RAM. Při této konfigurace zvládá simulace s velkou spolehlivostí všechny úkoly a zobrazuje cca 3 - 4 snímky za sekundu. Protože pro virtuální realitu je především důležité udržet děje v reálném čase, tak na méně výkoném počítači dochází k vynechání (vypadávání) některých, víceméně náhodných, událostí. Například se nepřestaví návěstidlo, nebo včas nezareaguje kontrolér na váš pokyn, atd.
2. Nároky na software
Simulace vyžaduje MS Internet Explorer verze 4.0 nebo vyšší, doplněný o prohlížeč virtuální reality WorldView verze 2.1 od firmy Platinum. Pouze na této kombinaci byla zkoušena a ověřována. Pokud použijete jiný SW, pak vzhledem k zaostávající normalizaci v této oblasti, je téměř jisté, že simulace bude částečně nebo zcela nefunkční.
3. Simulační soubory
Simulace se skládá z několika souborů (*.html, *.wrl, *.gif a *.wav). Soubory waw obsahují zvuky pohybu dveří a signalizaci zásahu ARS (vlakového zabezpečovače), soubory gif pak obrázky s orientačními tabulemi a návěstmi, soubory wrl jsou popisy virtuálních světů v jazyce VRML. Soubory wrl jsou textové soubory, které lze prohlížet jakýmkoliv textovým editorem a zkoumat co jsem napsal a případně upravovat k Vašemu (lepšímu) obrazu. Soubor metro.html pak zastřešuje celý VRML svět pro prohlížeč a tím se také spouští.
4. Jak simulace funguje
Simulaci spustíte spuštěním souboru metro.html. Doba načítání z lokálního disku na doporučené minimální konfigurace je cca 80 - 105 sekund. Objeví se počátek trasy metra B v obratišti Černý Most. Uvidíte i čtvercové červené tlačítko. Že jde o tlačítko (nebo jiný ovládač) poznáte podle toho, že se kourzor nad ním obalí přerušovaným kroužkem. V okamžiku stisknutí tohoto tlačítka (jednoduchým! kliknutí myší nad ním) začne plynout čas simulace od 07:00:00 hodin pracovního dne.
Simulace obsahuje následující objekty (viditelnost 300 - 400 metrů):
- Tunel
- Tunel je vždy přímý ohledně rychlosti výpočtu simulace.
- Všechny stanice v úseku Černý Most až Můstek
- Větší počet stanic by neúměrně prodlužoval načítání a zpomaloval běh.
- Světelná návěstidla absolutní a permisivní
- Umístění návěstidel je upraveno odlišně od skutečnosti s ohledem na rychlost simulace.
Vzájemná závislost i závislost na vlaku je zavedena, avšak na pomalejších počítačích může vypadávat.
Řešení by bylo v zavedení zpětných hlášení, ale při výrazném zpomalení simulace.
- Další pevná návěstidla
- Jsou zobrazeny návěsti označující místa zastavení ve správném i nesprávném směru
a označující nepřeklenutelné dělení.
- Vlak číslo jedna
- Tento vlak po spuštění stojí u odjezdového nástupiště stanice Černý Most
a odjíždí z konečné v 07:01:00. Ovlivňuje návěstidla a zároveň ARS vlaku 2.
Vlak je autonaticky veden interpolátorem a nelze do jeho jízdy uživatelsky zasáhnout.
- Vlak číslo dvě
- Tento vlak po spuštění stojí v obratišti Černý Most s otevřenými dveřmi a jeho jízda je
plně v rukou uživatele, vyjma zásahů ARS.
- Informační panel
- Oba vlaky obsahují informační panel davající informace stejného typu, jako ve skutečnosti
panel na čele nástupiště. Jde o aktuální čas (žlutý), interval (zelený - nefunkční, trvale 01:00)
a obrazovku jež udává
polohou červeného obdélníku správné zastavení ve stanici. Vlak správně zastavil, je-li obdélník uprostřed.
Vlak číslo dvě obsahuje následující ovládací objekty
- Kontrolér - hlavní jízdní páka (HJP)
- HJP je po spuštění v poloze nula (označené N). HJP má tři polohy do jízdy (označené T1, T2, T3)
a tři do brzdy (označené B1, B2, B3). Aktuální poloha je daná úhlem páky a zároveň zobrazením označení
na displeji v pravo dole. Ovládání je výrazně zjednodušené tak, že T3 je plný trakční výkon,
T2 je čtvrtinový trakční výkon, T1 je poloha pro udržení rychlosti, N je výběh, B1 brzdí cca 0.4 m/s2,
B2 cca 0.8 m/s2 a B3 cca 1.2 m/s2. Zeleným tlačítkem se HJP posouvá do jízdy, červeným do brzdy zpravidla
o jeden krok. V jízdě lze však posouvat páku pouze vpřed nebo vrátit do nuly.
- Ovladače dveří
- Kulatá talčítka po stranách jsou orevírače dveří levých a pravých, talčítko uprostřed je zavírání dveří
a je s prosvětlením. Po uzavření dveří se rozsvítí zeleně. Při otevřených dveřích je jízda blokována.
Pohyb dveří je na dostatečně rychlých počítačích vybavených zvukovou kartou zvukově ztvárněn.
- ARS
- Uprostřed pultu se nachází průsvitky vlakového zabezpečovače ARS. Pro zjednodušení je rychlost uvedena
pouze v desítkách, neboť zobrazení každého dalšího znaku simulaci zpomaluje. Rovněž jsem upustil
od rozlišení plného jasu (rychlost v pojížděném obvodu) a polojasu (rychlost v následujícím obvodu)
protože význam je jednoznačný i bez toho a opět se tím zrychlí simulace. Zásah ARS je hlášen na displeji
doplňkovým symbolem "A".
- Displej
- Jde o simulační specialitku, která nahrazuje kontrolní přístroje na stanovišti. Ukazuje aktuální
rychlost vlaku v km/h před pomlčkou a za pomlčkou polohu HJP a případně zásah ARS.
- Jízdní řád
- Vždy 10 sekund po zastavení se zobrazí výřez z jízdního řádu tohoto vlaku obsahující odjezd z této
stanice a stanice následující. Zároveň ukazuje předepsanou dobu staničení v sekundách. Za jízdy je
jízdní řád skryt, aby nezdržoval běh simulace.
5. Pozorovací stanoviště
Simulace má předdefinována tři stanoviště. "Počátek trasy", "Strojvedoucí vlaku 1" a "Strojvedoucí vlaku 2".
Po spuštění se nacházíte na stanovišti "Počátek trasy". Zde po úplném načtení (a uklidnění počítače) nezapomeňte stisknout červené startovací tlačítko. Do dalších stanovišť se dostanete kliknutím na pravé tlačítko myši kdekoliv v obraze a z místní nabídky zvolíte "Viewpoints" a zobrazí se Vám seznam stanovišť. Kliknutím se přenesete do vybraného stanoviště. Přesouvat se lze ve virtuálním prostoru samozřejmě pomocí nástrojů "Avatara", to je ale pro simulaci nevhodné.