M1 - nová souprava pro pražské metro
Základní technické údaje
Výrobce: Konsorcium vozidla Metro Praha ČKD – ADtrans – Siemens - SGP
Upozorňuji, že uvedené údaje byly získány dotazy či opisem na různých výstavách, tudíž jsou bez záruky.
rozchod koleje jmenovitý |
1435mm |
hmotnost prázdné soupravy |
133 t |
hmotnost podvozku |
5950 kg |
počet míst k sezení (v soupravě) |
224 osoby |
počet míst ke stání při 8 os/m2 (v soupravě) |
1240 osob |
počet míst pro invalidní vozíky (v soupravě) |
4 |
hmotnost maximálně obsaz ené soupravy |
243 t |
max. šířka skříně |
2712 mm |
max. výška vozidla |
3670 mm |
výška podlahy od temene kolejnice |
1150 mm |
délka soupravy přes spřáhla |
96 660 mm |
vzdálenost středů otáčení podvozků |
12 600 mm |
nejmenší poloměr projížděného oblouku |
60m |
největší dovolený sklon koleje |
40‰ |
největší provozní rychlost |
80 km/hod |
maximální zrychlení (0 až 30 km/hod) |
1.2 m/s2 |
střední zpoždění provozní brzdy |
1.0 m/s2 |
střední zpoždění nouzové brzdy |
1.2 m/s2 |
Rozvor podvozku |
2100 mm |
primární vypružení |
šroubové pružiny |
sekundární vypružení |
vzduchové pružnice |
Jmenovité trakční napětí |
750V= |
Tolerance |
+20,-33% |
max. napětí při rekuperaci |
950 V= |
napětí ovládacích obvodů |
110 V= |
Tolerance |
+25, -30 % |
maximální rozjezdový proud |
4700 A/soupravu |
Režimy provozu soupravy
Pr ovoz bez zabezpečovacího zařízení |
Provoz se zabezpečovacím zařízením MATRA |
Vysvětlení použití režimu - omezení - poznámky |
Nouzová jízda |
Používá se při rozsáhlejších poruchách a od nejbližší stanice bez cestujících. Rychlost jízdy je omezena na 50 km/h. Nelze volit proporcionálně tažnou/brzdnou sílu. Lze volit pomocí hlavní jízdní páky pouze 3 stupně: 60% jízda, výběh, 100% brzda. |
|
CML Provoz s řídícím systémem soupravy |
V tomto režimu je plně využita inteligence řídícího systému soupravy avšak bez vazby na provoz ostatních souprav, protože nejsou využity signály vlakového zabezpečovače. Za jízdy musí být sešlápnut pedál bdělosti a nesmí být uvolněn na více než 5 sekund. Strojvedoucí volí stranu dveří k uvolnění. Předpokládám, že stejně jako u s tarých souprav bude tento režim povolován pouze s dvojčlennou posádkou při výluce zabezpečovacího zařízení. |
|
CMP Provoz na tlačítka bdělosti |
Provoz s vlakovým zabezpečovačem, ale trať je bez kódu (či s vadným kódem). Rychlost jízdy je omezena na 30 km/h a strojvedoucí musí během jízdy trvale mít stlačena dvě tlačítka bdělosti. Strojvedoucí volí stranu dveří k uvolnění. Tento provoz bude zřejmě sloužit k opatrné jízdě při poruše mobilní či traťové části vlakového zabezpečovače v případě obvyklé jednomužné p osádky. Je-li totiž strojvedoucí v kabině sám, nesmí nikdy jet s cestujícími s vypnutým vlakovým zabezpečovačem. Podobně je tomu u starých souprav, kde je rychlost omezena na 20 km/h. |
|
CMC Provoz bez automatického vedení vlaku (AVV) |
V tomto případě je souprava hlídána vlakovým zabezpečovačem, strojvedoucí nemačká tlačítka ani pedál bdělosti. Po zastavení soupravy ve stanici se uvolní k otevření pouze dveře na správné straně. Jízdu si řídí sám, ale v případě překročení rychlosti povolené zabezpečovačem se a utomaticky spustí nouzovou brzdu. Ta na rozdíl od starých souprav nejen sníží rychlost, ale soupravu rovnou zastaví. Po zastavení je nutno odbrzdit a znovu zapnout hlavní vypínač pohonů. |
|
PA Provoz s automatickým vedením vlaku (AVV) |
Za tohoto režimu je strojvedoucí v pohodě. Pouze potvrdí odjezd stisknutím tlačítka. Tlačítko pro odjezd se stejně jako u souprav Ečs musí držet 100 metrů, tedy po dobu opouštění nástupiště. Pak již vede soupravu AVV podle situace na trati a zastaví v další stanici. Po zastaven í soupravy ve stanici se uvolní k otevření pouze dveře na správné straně. Po dosažení odjezdového času dostává strojvedoucí signál k odjezdu. |
Režimy obsluhy dveří
Obecně platí:
Při pohybu křídel dveří svítí trvale červené LED okolo ovladače pro cestující.
Dveře nejde cestujícím zavřít.
Je-li nastaveno centrální otevírání, platí:
Je zbytečné mačkat ovladač pro cestující, nebude vidět žádná reakce.
Po zastavení se otevřou
Je-li nastaveno místní otevírání dveří, platí:
Otevření lze předvolit už za jízdy, v tom případě ovladač potvrdí vaší volbu rozblikáním zelených LED.
Po zastavení se otevřou pouze první dveře soupravy (pro nevidomé) a rovněž všechny předvolené dveře na straně u nástupiště.
I po zastavení ještě jistou dobu lze dodatečně uplatnit ovladačem požadavek na otevření dveří.
(Při zkušebních jízdác
h, jak jsem vypozoroval, je navoleno centrální otevírání.)