Návěstidla pro omezení rychlosti ČD

Trvalé omezení rychlosti
Rychlostník Návěst rychlostník označuje rozhraní mezi dvěma stanovenými největšími rychlostmi. Rychlostníkem stanovená rychlost se nesmí překročit. Dovoluje-li rychlostník rychlost vyšší než byla v předchozím úseku, smí se rychlost zvýšit až když poslední vozidlo vlaku mine tento rychlostník.
Rychlostník Návěst rychlostník označuje rozhraní mezi dvěma stanovenými největšími rychlostmi. Rychlostníkem stanovená rychlost se nesmí překročit. Dovoluje-li rychlostník rychlost vyšší než byla v předchozím úseku a nad číslem je obraz lokomotivy, smí se rychlost zvýšit jakmile lokomotiva v čele vlaku (u sunutých vlaků čelo vlaku) mine rychlostník. Používá se zpravidla k ukončení úseku se sníženou rychlostí u nezabezpečeného železničního přejezdu.
Rychlostník Návěst rychlostník označuje rozhraní mezi dvěma stanovenými největšími rychlostmi. Rychlostníkem stanovená rychlost se nesmí překročit. Je-li při zvyšování rychlosti návěst v obdélníkovém provedení zdvojena, pak rychlost vyznačená nahoře platí pro vlaky dopravované lokomotivami a dolní pro vlaky dopravované motorovými vozy.
Rychlostník Návěst rychlostník v kruhovém provedení označuje rozhraní mezi dvěma stanovenými největšími rychlostmi platné pouze pro vlaky dopravované lokomotivami s podvozky Co-Co. Rychlostníkem stanovená rychlost se nesmí překročit. Pro ostatní vlaky se nejvyšší dovolená rychlost nemění.
Předvěstník Návěst předvěstník uvádí v desítkách kilometrů za hodinu sníženou rychlost, kterou smí vlak jet od následujícího rychlostníku. Končí-li číslo na rychlostníku pětkou, je na predvěstníku nejblíže nižší desítka.
Předvěstník Návěst předvěstník v kulatém provedení uvádí v desítkách kilometrů za hodinu sníženou rychlost, kterou smí vlak dopravovaný lokomotivami s podvozky Co-Co jet od následujícího rychlostníku platného pouze pro tyto vlaky. Končí-li číslo na rychlostníku pětkou, je na predvěstníku nejblíže nižší desítka.
Předvěstník a rychlostník Příklad sloučení předvěstníku a rychlostníku v praxi často používaný.
Přechodné pomalé jízdy
Předvěstní štít

(první nebo druhé provedení)

Od návěsti předvěstní štít musí vlak snížit rychlost tak, aby nebyla u začáteční tabulky větší, než jakou udává v dasítkách kilometrů za hodinu číslo předvěstního štítu. Pro pomalou jízdu 5 km/h se použije zlomku 1/2.
Začátek pomalé jízdy Návěst začátek pomalé jízdy (začáteční tabulka) označuje začátek pomalé jízdy nařízené předvěstním štítem.
Konec pomalé jízdy Návěst konec pomalé jízdy (koncová tabulka) označuje konec pomalé jízdy. Vlak však smí zvyšovat rychlost teprve tehdy, když poslední vozidlo mine koncovou tabulku.

Zpět